Zbliża się zima, czyli ciężkie czasy dla droniarzy. Z jednej strony ciężkie jednak z drugiej strony zimą często mamy okazję filmować dronem piękne krajobrazy, a świat z powietrza zimową porą wygląda naprawdę zjawiskowo.
Filmowanie dronem zimą jest nie lada wyzwaniem zarówno dla operatorów, jak i dla maszyn. Niskie zimowe temperatury wpływają niekorzystnie na pracę akumulatorów litowo-polimerowych znacząco skracając ich czas pracy co przekłada się na długość lotu dronem.
WSKAZÓWKA NR1 - transportuj akumulatory w ciepleAby zapewnić akumulatorom odpowiednie warunki pracy, należy przetrzymywać je w cieple do czasu startu. Większość dronów wyposażona jest w system pomiaru temperatury pakietów litowo-polimerowych i kiedy temperatura akumulatora jest zbyt niska, system nie pozwoli na uzbrojenie silników wielowirnikowca. Warto zatem trzymać akumulatory w nagrzanym samochodzie, pod kurtką czy też w walizce razem z ciepłym termoforem, który zimą ma wiele zastosowań ;)
WSKAZÓWKA NR2 - zastosuj osłony na pakietyPo wyjęciu pakietów z ciepła najlepszym wyjściem jest jak najszybszy start, gdyż akumulatory w trakcie oddawania energii nabierają temperatury, nijako samoistnie się ogrzewając. Dzięki temu jesteśmy w stanie utrzymać wystarczająco wysoką temperaturę akumulatora podczas lotu. Czasem jednak to nie wystarcza, szczególnie w warunkach zimowych poniżej 0*C, ciąg zimnego powietrza z wirników opływający pakiety, ochładza je zanadto. Dlatego w większości przypadków producenci dronów zalecają używanie dodatkowych osłon zimowych na akumulatory, które zatrzymują uciekające ciepło. W niektórych przypadkach osłony takie jesteśmy w stanie wykonać sobie metodą domową, np. docinając odpowiednio filcowe podkładki pod meble i naklejając je na pakiety lub na przedział baterii tak, aby ciepło zostało wewnątrz. Ot taka zimowa kurteczka.
WSKAZÓWKA NR3 - ląduj wcześniejOsoby posiadające licencje UAVO z pewnością wiedzą jak wygląda charakterystyka rozładowania pakietów li-po. Im bardziej rozładowana bateria (im niższe napięcie), tym szybciej się rozładowuje. Szczególnie w zimowych warunkach należy pamiętać, aby wylądować wcześniej, gdyż rozładowana do połowy bateria zaczyna znacznie szybciej tracić napięcie. Jeżeli nie wylądujemy zawczasu, napięcie na jednej z cel może spaść poniżej napięcia krytycznego i cały akumulator będzie nadawał się na śmietnik.
WSKAZÓWKA NR4 - używaj rękawiczek zimowychOprócz dronów warto też dbać o swoje dłonie. Najlepiej przygotować sobie specjalnie do pilotowania rękawiczki zimowe z obciętymi do połowy palcami – kciukiem i wskazującym. Dzięki temu będziemy mogli zachować precyzję, która jest szczególnie ważna w przypadku filmowania z powietrza, gdyż dzięki temu uzyskamy bardziej płynne ujęcia.
WSKAZÓWKA NR5 - lataj dronem z podgrzewaniem pakietówNiektóre z najnowszych dronów np. DJI Inspire 2 posiadają system podgrzewania baterii, który skutecznie utrzymuje odpowiednią temperaturę pakietu podczas lotu, dzięki czemu jesteśmy w stanie operować dronem w skrajnie niskich zimowych temperaturach :)